Planując rozpoczęcie czegokolwiek, na pewno zadajesz sobie wiele różnych pytań, ale jedno z nich jest szczególnie istotne. Zna je dobrze każdy rodzic kilkulatka, który poznaje otaczający go świat. Zazwyczaj występuje w jego ustach tuż obok „A po co?”.

 

Mowa oczywiście o „Dlaczego?”. Tylko a może aż tyle. Dlaczego chcę to zrobić? Dlaczego to robię. Zadaj sobie to pytanie raz, drugi i kolejny aż dojdziesz do pięciu.

 

Dlaczego pięć? Taką liczbę rekomenduje Simon Sinek, autor książki o tytule idealnie wpisującym się
w temat tego wpisu – „Zaczynaj od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania”.

 

Wpis nie będzie recenzją tej książki, chociaż oczywiście rekomenduję jej przeczytanie.  Zwłaszcza jeśli nie możesz jeszcze zrozumieć czemu to niepozorne pytanie jest takie ważne. 

Zaczynaj od dlaczego. Po co masz zastanawiać się nad sensem swoich działań?    

Gdyby był to blog lifestylowy, moglibyśmy wspólnie rozważać kierunek, w którym zmierza świat. Szybciej, więcej, bardziej. Szalony pęd ogarniający każdą dziedzinę naszego życia nie omija też biznesu
i marketingu. Taka atmosfera na pewno nie sprzyja dokładnemu analizowaniu swoich działań i rozbierania na czynniki pierwsze ich sensu. Trzeba robić, a do tego robić szybko. Godziny spędzone na przesiadywaniu i myśleniu o tym, po co działać? Bzdura. Przecież skoro coś robisz, wiesz po co. Jedyne słuszne pytanie powinno brzmieć „Jak robić to lepiej i bardziej efektywnie?”.

 

Tylko czy na pewno wiesz po co?  Zanim odrzucisz ten pomysł, spróbuj usiąść i szczerze odpowiedz sobie na pytanie „Dlaczego robisz to, co robisz?”. Kiedy odpowiesz, zadaj sobie to pytanie jeszcze raz,
aż dojdziesz do pięciu odpowiedzi. Zajmie Ci to najwyżej kilka minut.  

 

Przykład:

 

Dlaczego założyłem firmę? Bo chcę robić lepsze buty niż dostępne w sieciówkach. Dlaczego chcę robić lepsze buty niż dostępne w sieciówkach? Dlaczego…

 

Sam zdziwisz się, do jakich wniosków dojdziesz.

Twoja firma, Twoja marka – czemu to takie ważne, aby znać swoje dlaczego? 

Mogłabym przytoczyć teraz jedną z dziesiątek historii o inspirujących, światowych liderach , ale nie zrobię tego z prostego powodu. W takich gigantycznych sukcesach trudno dostrzec oczywiste analogie i wskazówki możliwe do zastosowania tu i teraz we własnym małym biznesie. Jak przełożyć działania firmy Apple na sprzedaż rzemieślniczego piwa we Wrocławiu? Na pierwszy rzut oka w ogóle nie widać pomiędzy tymi branżami relacji. Jednak jest coś, co łączy Twoją małą firmę z każdym gigantem na rynku – oboje musicie wiedzieć dlaczego robicie swój biznes.

 

Każdego roku na światowych rynkach pojawiają się setki tysięcy firm. To frazes, choć prawdziwy.
Tak intensywny rozwój powoduje homogenizację, czyli ujednolicenie produktów, rynków i usług. Dysponujemy podobną technologią, a powstałe produkty wcale nie są od siebie rażąco różne. Dlaczego więc ktoś miałby wybrać właśnie Twoją firmę, a nie jedną z wielu oferujących zbliżonej jakości produkt? 

jak zacząć biznes

Polskie marki w świadomości konsumentów

Odejdźmy jeszcze na chwilę od tematu. Być może zaciekawi Cię wynik badania przeprowadzonego wśród polskich konsumentek odzieży. Badacze doszli do wniosku, że w świadomości Polek istnieją polskie marki modowe, jednak przegrywają one z zagranicznymi, jeśli chodzi o rozpoznawalność brandu. Na bazie przeprowadzonych analiz, w wynikach badań opisano zjawisko nazwane przez autorów „niewidzialną polską marką”.

 

O co tu chodzi? Istnieje grono rozpoznawalnych marek i projektantów, których nazwiska są powszechnie znane na przykład Maciej Zień, czy Gosia Baczyńska, ale młode, nowo powstające marki rozmywają się
w świadomości konsumentów. Spontaniczne wskazanie nazwy marki było dla ankietowanych kłopotem, z kilkoma wyjątkami – wśród których są na przykład marki RISK made in Warsaw, czy Plny Lala.

 

Tutaj dochodzimy do sedna – co zrobić żeby przebić się na tak zatłoczonym rynku?

Jak wypromować firmę i znaleźć swoje miejsce na zatłoczonym rynku?

Ten problem dotyczy nie tylko branży odzieżowej, lecz właściwie każdej. Dzisiaj nie wystarczy świetny produkt, aby ludzie go kupili. Większość produktów lub usług jest łatwo wymienna pod względem pełnionych funkcji, czy oferowanych standardów jakości, dlatego, żeby zdobyć serce klienta potrzeba czegoś więcej.

 

Tym czymś jest właśnie Twoje „Dlaczego?”. Pozwolę sobie zacytować Simona Sineka, który trafie ubrał
tę myśl w słowa – „Ludzie nie kupują tego, co robisz; kupują to, dlaczego to robisz”.

 

Twoje dlaczego staje się wyróżnikiem i daje solidne podstawy pod tworzenie marki. Cechy produktu,
czy usługi są ważne, ale coraz rzadziej to one decydują o przywiązaniu klienta do marki.

 

Co szczególnie istotne dla nas, marka buduje też tożsamość konsumenta, a skoro coś jest elementem naszej tożsamości, nie ma tutaj miejsca na przypadkowość. Chcemy świadomie włączać różne rzeczy
do naszego życia, a żeby to zrobić, musimy dobrze zastanowić się nad sensem nawiązania tej relacji. Musimy wiedzieć dlaczego. 

Zawsze zaczynaj od dlaczego

Być może myślisz sobie teraz, że brzmi to, jak absolutne wariactwo. Czy na pewno? Pomyśl o tym, w jaki sposób wybierasz rzeczy. Stawianie siebie w roli konsumenta i spoglądanie na proces wyboru z jego perspektywy jest świetnym doświadczeniem, które pozwoli Ci lepiej zrozumieć  zachowania Twojego klienta.

 

Dlaczego wybierasz sprzęty takiej marki, a nie innej? Chodzi o ich wygląd? Wykorzystanie nowoczesnej technologii? A może kupujesz rzeczy z drugiej ręki, bo Twoją nadrzędną ,wartością jest troska
o środowisko? Dlaczego jeździsz samochodem takiej a nie innej marki? Komfort, bezpieczeństwo, poczucie luksusu? Och, nie krępuj się! Nazwij to, jak chcesz, ale czasami każdy z nas lubi dać pożywkę swojemu ego. Co Ci to daje, że masz taki, a nie inny produkt. Dlaczego wybierasz ten, a nie inny?
Może uwielbiasz sposób, w jaki komunikuje ta marka, a może okazuje dokładnie taki styl życia, jaki chcesz prowadzić?

 

Dobierasz produkty pasujące do stylu życia, do którego aspirujesz. To samo robią wszyscy wokół, także odbiorcy Twoich usług i produktów. Zastanów się, dlaczego mają wybrać Ciebie zamiast konkurencji. 

Jak wypromować firmę? Pamiętaj o emocjach?

Jako ludzie kierujemy się emocjami. Czy znasz dokładnie skład materiałowy i parametry wszystkich urządzeń w swoim domu? Czy nigdy nie zdarzyło Ci się kupić czegoś, co być może było trochę gorszej jakości, ale prezentowało się dużo lepiej? Czułeś, że po prostu chcesz mieć właśnie ten produkt, nawet jeśli chłodna kalkulacja pokazywała, że wypada gorzej niż inne pod wieloma względami?

 

Być może teraz czujesz się oburzony. W końcu wszyscy jesteśmy racjonalni i właśnie takie wybory chcemy podejmować. Tak jest, ale w przypadku zakupów zdecydowanie częściej kierujemy się emocjami
i odczuciami. Ma to związek z ośrodkiem w mózgu odpowiedzialnym za podejmowanie przez nas określonych decyzji. 

 

Więcej o tym usłyszysz w interesującym wykładzie na platformie TED, o tutaj

Simon sinek zaczynaj od dlaczego - jak zacząć biznes

Zaczynaj od dlaczego – dlaczego ludzie mają coś od Ciebie kupić?

Zawsze myśl o tym dlaczego coś robisz. Dlaczego to od Ciebie ludzie mają coś kupić. Wcale nie potrzebujesz górnolotnej myśli przewodniej. To ma być wyróżnik Twoich produktów lub usług od innych. Powód, dla którego ktoś ma wybrać Twoją markę zamiast konkurencji. Pomyśl o firmach, które sam wybierasz i dlaczego to robisz.

Czy wiesz dlaczego robią to, co robią? Czujesz, czego możesz się po nich spodziewać? Na jakim poziomie czeka Cię obsługa, jakie treści znajdziesz na łamach ich mediów? To właśnie jest ich „Dlaczego?”, które potem przekłada się na wszystko inne.

 Całą warstwę wizualną, tekstową, logo, identyfikację i wszystkie inne rzeczy, o których myślimy najpierw, kiedy myślimy o tym, jak budować obraz marki.

„Dlaczego?” to pierwszy krok na drodze budowania rozpoznawalnej marki. Jasne, odpowiedź
„Bo chcę zarabiać pieniądze” też jest odpowiedzią. Firma powinna zarabiać pieniądze, tylko czy Twój klient kupi taką odpowiedź? Czy Ty byś ją kupił?

Pamiętaj. Zawsze zaczynaj od dlaczego.

Chcesz wiedzieć więcej? Szerzej piszą o tym:

 

 

>> Simon Sinek – „Jak wielcy przywódcy inspirują do działania?” – wykład TED

>> J. Kall, A. Perchla-Włosik, K. Sempruch-Krzemińska – „Marka modowa. Jak zrozumieć konsumenta mody i stworzyć markę szytą na miarę”

Blog

8 Posts

Budowanie wizerunku

2 Posts

Reklama i pozycjonowanie

5 Posts

SEO

5 Posts

Sklep internetowy

8 Posts

Social media

1 Posts

Sprzedaż w internecie

8 Posts

Strona firmowa

7 Posts

Twoja marka

9 Posts

Polecamy również
Komentarze
Najnowsze posty
Kategorie
Tematy wpisów
Bądź na bieżąco – dołącz do naszego newslettera 🙂