Sitemap (mapa witryny) – jak wpływa na pozycjonowanie strony?
Co to jest mapa strony (sitemap)?
Sitemapa jest plikiem (w formacie html lub xml), który posiada listę linków znajdujących się na danej stronie. Najprościej mówiąc: w jednym pliku mamy zebrane odnośniki do podstron znajdujących się na blogu/sklepie internetowym/stronie www. Dzięki temu roboty wyszukiwarek mogą skutecznie zapoznać się z całą zawartością witryny i zaindeksować treści na których nam zależy.
Pozycjonowanie strony a sitemap – czy jest potrzebna?
Zdecydowanie tak! Dzięki niej ułatwiasz botom znalezienie podstron w Twoim serwisie, przyczyni się to do sprawniejszej indeksacji, a następnie do szybszej możliwości znalezienia Twojej strony w wyszukiwarkach 😊
Jak stworzyć mapę strony?
Sitemap – jakie informacje dodać?
Przede wszystkim trzeba zastanowić się nad tym, które strony powinny zostać umieszczone w sitemap. Zdecydowanie nie powinny znajdować się w niej wszystkie dostępne linki – nie dodawaj m.in. odnośników do stron z regulaminami, polityką prywatności czy logowania. Zastanów się jakie posiadasz podstrony, które nie powinny trafić do wyszukiwarki.
Parametry definiowane w pliku sitemap:
- priorytet strony (priority) - opcjonalna wartość z zakresu od 0 do 1, która wskazuje istotność danej podstrony (jeśli nic nie ustawisz domyślnie każdy link będzie miał wartość 0.5), im wyższa wartość tym istotniejszy url,
- data ostatniej modyfikacji (lastmod) - opcjonalny parametr informujący o dacie, kiedy zostało coś zmienione na danej podstronie,
- częstotliwość zmian (changefreq) - opcjonalna informacja o tym jak często dokonywane są zmiany pod danym adresem url (przyjmuje wartości: neverl/yearly/monthly/weekly/daily/hourly/always).
Mapa strony – wordpress
Jeśli korzystasz z Wordpress możesz zainstalować jedną z wtyczek do generowania mapy witryn. Poniżej przykład dla All in One SEO:
Po przejściu do widoku Mapy stron XML możemy zdefiniować swoje ustawienia.
Główne parametry generowania sitemap poprzez wtyczkę:
- zaplanuj aktualizacje – w zależności jak często wprowadzasz zmiany ustaw częstotliwość odświeżania się pliku z mapą strony,
- aktywuj indeksy mapy strony – ustaw na tak, aby w głównym pliku mogły generować się linki do kolejnych części sitemaps,
- Maximum Posts Per Sitemap Page – liczba linków jaka może pojawić się w jednym pliku xml, maksimum obsługiwane przez google to 50 tys., jednak nie rekomendujemy tej wartości. Im więcej linków tym dłużej trwa jego wygenerowanie się do odczytu dla robotów. Rekomendujemy liczby między 500 a 2000.,
- rodzaje wpisów - definiujesz, które rodzaje postów mają się dodawać do mapy witryny,
- dynamicznie generuj mapę strony – zaznacz tak, aby mapa nie była statycznym plikiem, dzięki czemu będzie aktualizować się o nowo powstałe wpisy.
Gdzie dodać plik sitemapy?
Jeśli posiadasz wygenerowany plik XML należy umieścić go na serwerze, w katalogu głównym Twojej strony internetowej. Więcej o tym jak zarządzać plikami możesz przeczytać w naszym wpisie o klientach FTP.
Google Search Console – informowanie o sitemapie
Po wygenerowaniu pliku z mapą witryny ważne jest, aby zgłosić tę informację do Google Search Console. Dzięki temu Google ma łatwy dostęp do XML, a Ty widzisz liczbę Twoich aktualnie zaindeksowanych stron. Ponadto dobrze jest wskazać jej adres w pliku robots.txt (dowiedz się więcej o tym czym jest robots.txt).
Posiadasz przetestowane narzędzia do tworzenia map witryn? Podziel się z nami w komentarzu co się u Ciebie sprawdziło, a co zdecydowanie odradzasz 😊
-
Robots.txt – co to jest?
27 czerwca, 2021 -
Zaczynaj od dlaczego. Każde działanie powinieneś zacząć...
20 czerwca, 2021 -
Sitemap (mapa witryny) – jak wpływa na...
18 czerwca, 2021
Tematy wpisów
- adres strony (1)
- bezpieczna strona (1)
- biznes online (1)
- blog (7)
- blog b2b (1)
- blog firmowy (2)
- blog firmowy czy warto (1)
- blog firmowy korzyści (1)
- blog firmowy zalety (1)
- blog gdzie założyć (1)
- blog google (1)
- blog internetowy (1)
- blog marketing (1)
- blog na wordpress (1)
- blog wordpres (1)
- blog za darmo (1)
- blogger blogi (1)
- blogosfera (1)
- certyfikat (1)
- certyfikat ssl (1)
- content marketing (1)
- darmowy blog (1)
- darmowy blog na wordpress (1)
- darmowy blog wordpress (1)
- domena (1)
- e biznes (1)
- ecommerce (2)
- facebook (1)
- gdzie założyć bloga (1)
- google (1)
- hosting (1)
- http (1)
- https (1)
- instagram (1)
- jak założyć stronę (1)
- linkedin (1)
- marka osobista (4)
- marketing internetowy (1)
- marketing w internecie (1)
- marketing w sieci (1)
- na blogu (1)
- narzędzia marketingowe (1)
- narzędzia online (1)
- narzędzia w biznesie online (1)
- pozycjonowanie (1)
- pozycjonowanie stron (1)
- pozycjonowanie strony (1)
- prowadzenie bloga (1)
- prowadzenie bloga firmowego (1)
- robots (1)
- robots txt (1)
- seo (6)
- sitemap (1)
- sitemaps (1)
- sklep internetowy (7)
- ssl (1)
- strona niezabezpieczona (1)
- usługi internetowe (1)
- własna strona internetowa (1)
- wordpress (1)
- wyszukiwarki (1)
- zakładanie bloga (1)
- załóż bloga (1)
- założenie bloga (1)